Osteopat

Tänkte skriva lite mer om detta ämne. Jag var på öppna förskolan med barnen. Och som ni alla redan vet så är mina barn snällast och duktigast i världen. Dom lekte så fint tillsammans och lät sin lilla mamma sitta och bläddra i  "föräldrar & barn". Kom över en artikel om en intervju med osteopaten Torbjörn Bladh, som också är rektor för osteopatskolan i Stockholm. Jag kände igen honom på en gång, då jag har tagit hand om hans barn på dagis. Han bor alltså här i Ludvika. Lite stolt blev jag då, att han är med i en föräldrartidning. 

Osteopat är en ganska okänd kusin till naprapat och kiropraktorn. Metoden är betydligt vanligare i USA, Nya Zeeland och Storbritannien. De behandlar t.ex. rygg- och nackbesvär, ischias, huvudvärk, migrän, matsmältningsbesvär, muskel- och ledvärk, förslitningsskador och stress. Skillnaden mellan metoderna är att de tittar mer till helheten; muskler, leder, bindväv, nervbanor och framför allt vätskedynamiken. 

Artikeln handlar om hur vi kvinnor bär våra barn. Att kvinnor i utvecklingsländerna bär sina barn i sjalar antingen på ryggen eller magen, eftersom de samtidigt måste jobba. Medan vi i väst bär barnen på höften och pratar i telefonen samtidigt. Vi bär på vänster höft om vi är högerhänt och tvärtom. 

 
Jag har länge haft problem med ryggen. Sedan jag var Au Pair i USA och tog hand om nyfödda tvillingar. Jag bar dom på höften. Precis som man inte ska göra. Och jag har gjort det med mina egna barn nu också. Väldigt svårt att låta bli. När man är i farten, liksom. Jag har gått hos en massör. Hos en kiropraktor. Ett antal gånger. Men problemet kommer hela tiden tillbaka. Får ont i ländryggen. Och neråt högra skinkan. Bröstryggen. Mellan skulderbladen. Och nacken. 
 
När jag kom hem från öppna förskolan var jag snabb att kontakta Torbjörn. Fick en tid hos hans kollega Anna Bergman. Har varit på två besök. Första gången gjorde hon en helthetsbedömning av mig. Undersökning av kroppen och försökte hitta bakomliggande orsaker. Andra gången blev det betydligt mer behandling. Torbjörn fick komma in och hjälpa Anna. Det har låst sig rejält i höften på mig. Samt i bröstryggen. Dom bände och vred på hela mig. Det släppte lite. Förhoppningsvis tillräckligt för att kroppen själv ska kunna gå tillbaka till sitt rätta läge. Men det lär nog bli ett antal fler behandlingar. 600kr tar Anna Bergman / behandling. Jag hade 2kr på kontot innan barnbidraget kom idag. Jag kommer bli ruinerad. Jag är ruinerad! Men samtidigt känner jag att det är värt varenda öre. Hoppas på det i alla fall. Vill kunna leka med barnen. Lyfta upp dom. Krypa på golvet. Utan att få ont i ryggen. Utan den där pulserande känslan i hela ryggen. 

Låt oss hålla tummarna så länge...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0