Ludvika festen!



Idag är första dagen på Ludvikas stadsfest som kommer att pågå i 3 dagar.
Blir dock inte så mycket festa för oss, då det är meningen att jag ska föda barn på lördag :)

Men det finns en del aktiviteter för barnen också på denna stadsfest.
Som t.ex. karuseller som Julius fick åka idag. Och som vanligt vill han inte kliva ur karusellen när den har åkt färdigt...

Idag var även Pettsson i Ludvika och sjöng med barnen. Vi tittade en stund i början, Julius dansade nedanför scénen. Sen tröttnade han och det blev lite för mycket folk.





Underbar kväll!

Vilken fantastisk kväll vi har haft ikväll!

Åkte ut med båten tillsammans med mormor & morfar vid 17.00-tiden och var ute på sjön ända till kl. 21.00 (!). Vi låg i en vik, åt plättar, pizza, sallad och vattenmelon. Kom en snäll liten and till våran båt som Julius matade med salladsbröd och pizzakanter :)

Han är jätte duktig i båten, men man får säga åt honom att sitta ner emellanåt.




Konstiga namn...

Köpte en ny kalender här om dagen. Har tittat lite i den för att spana in lite namn.
Vi har svårt för att bestämma oss vad bebisen ska heta.

- Men herregud, vilka konstiga namn dom har lagt in i namnsdagslistan i år!

Botvid, Seved, Brynolf, Turid, Åslög, Tekla, Moritz, Osvald, Severin, Assar, Abel, Ansgar, Anselm, Torun, Hervor, Irmelin, Tiburtius, Tyko, Erhard, Styrbjörn.........

Vi får nog fundera vidare.


Badväder igen :)

Äntligen är det lite varmare igen så att man kan bada.

Idag har Julius sprungit naken hela dagen. Tänk så skönt!
Lekt med sina nya vattenleksaker, som dock var lite läskiga.
En vatten-rutschkana och en blommig vattenspridare som snurrar runt runt runt...



Vi har badat i sjön. Julius provade sina nya flytpuffar som funkade jätte bra!
Tänk så kul det är med vatten :)



Och jag passar på att bada nu innan bebisen kommer för sen blir det inge mer bada resten av sommaren, hemskt tråkigt måste jag säga. Så bebisen får gärna stanna där inne ett tag till, vilket jag tror att den kommer göra för den har varken sjunkit ner eller fixerat sig ännu.


Midsommarfirande del 3

Igår på midsommardagen blev det ännu mer firande!

Vi fixade en midsommarstång och jag gjorde en krans till Julius :)
Ett måste på midsommar, men i år blev det en dag senare...



Vi åkte till Sunnansjö för att titta på stångresning, dansade kring stången och hade det mysigt på filten med gott fika...






Efter den lilla utflykten blev det grillning och tårta också firade vi brorsan som nyss fyllt 28 år :)


Midsommarfirande del 2

I helgen är vi i Sörvik hos mina föräldrar samt min moster och hennes Per.

Idag har vi satt upp björkris och plockat blommor.
Dom har åkt lite båt på Väsman medan vi stannade hemma och sov middag.



Tagit lite bilder på magen.
Idag är det vecka 38+7.




Julius fick 2 paket av moster, Per och mina kusiner.
Såpbubblor som han älskar att jaga och blåsa :) samt en vattenspridare.



Vi har spelat kubb och ätit god mat.

Midsommarfirande del 1

Dagen innan midsommarafton var vi på öppna förskolan och hade lite midsommarfirande.
Tyvärr så regnade det hela dagen så vi fick hålla oss inomhus.

Det blev lite lek med barnen och rabarber/jordgubbs-paj som personalen bjöd på :)

Super trevligt!



Julius övade på att lägga pussel. Först lekte han bara med alla bitarna, men efter ett tag förstod han vad det hela gick ut på och till slut kunde han lägga hela pusslet själv :) så duktig!
När vi kom hem och jag skulle laga middag satte jag honom vid bordet med ett pussel och vips som det var så hade han satt alla bitarna på rätt plats. Tänk så stolt man blir som mamma då :)

Trött Tröttare Tröttast

Jag är trött. Så sjukt trött hela tiden. Aldrig varit såhär trött tidigare!
- Du är gravid, det är klart att du är trött tänker ni säkert nu. Eller?
Visst är det kanske en del av orsaken. Men jag tror att största orsaken är att Julius har blivit så sjukt morgonpigg. Han vaknar runt 06.00 varje morgon. När vi är hemma. När vi är på gården kan han sova hur länge som helst. Vi väcker honom 08.30 för att inte hela morgonen ska försvinna.  När han är hos mormor & morfar sover han också jätte länge. Men varför inte hemma?
Trodde först att det berodde på att det blir så ljust i hans rum på morgonen då han har morgonsol på den sidan. Men jag har hängt för filter och nu när det dessutom har varit mulet på förmiddagarna så har det varit mörkt i hans rum och ändå vaknar han så hemskt tidigt! Det hjälper inte heller att lägga honom senare på kvällen. Jag blir galen!
Jag passar på att sova på dagen medan Julius också sover, men jag är lika trött efteråt.

Just nu är jag inne i vecka 39. Endast 9 dagar kvar! Jag har inte så mycket känningar så blir inte förvånad om jag går över tiden. Förutom att jag är trött och har ont i ryggen så mår jag bra. Bebisen trivs nog lika bra där inne som Julius gjorde :)


Grattis kära bror!

Idag fyller bästa brorsan 28 år!
Grattis på din dag!!



Världens bästa morbror!

På gården.

I helgen har vi varit på gården. Denna gång med mormor och morfar.
Mormor har varit på hundutställning i Avesta med Simba.
Morfar och Johan har rivit gamla tvättstugan.
Det såg ut såhär:



Väldigt interssant var det. Det gick snabbt och smidigt med morfars hjälp!
Julius har lärt sig att tycka om att åka traktor. Nu vill han åka hela tiden :)



Jag är inne i min kreativa period av graviditeten, då jag gärna pysslar, målar och fixar med gamla möbler. Det är kul dom få stunder man har tid att vara lite kreativ. Mormor passade Julius på lördagen så då kunde jag ägna all min tid åt bebisens spjälsäng. Har slipat och målat den vit, så nu är den äntligen klar så har bebisen något att sova i nästa gång vi åker dit.



Att åka båt

Mormor och morfar har köpt en båt. När vi nyligen hade lagt i båten i sjön Väsman för några veckor sedan var Julius rädd och ville inte vara i båten. Men ikväll gick det bra (!). Vi åkte ut en sväng ikväll med morbror. Satte på flytvästen på land och allt gick över förväntan. Han tittade på vattnet och pekade på vågorna bakom båten. Kul att han gillade det. Då kommer han nog få åka några båtturer i sommar...men bebisen får stanna på land tills nästa sommar!



Julius första båttur :)

MVC-besök

Har varit på ännu ett besök hos barnmorskan idag.
Johan och Julius följde också med.
Intressant tyckte Julius :)



Graviditet i vecka 38.

Min vikt: 70kg
Barnets hjärtljud: 147
Magens mått: 33

Avgjutning av magen.

Ikväll har jag och älsklingen haft skoj :)
Vi har kladdat i köket med gipsremsor...allt för att kunna bevara min fina mage i verklig storlek.

Jag var in på apoteket idag och köpte ett paket med gipslindor för 100 kr.
Sen behöver man gladpack (plastfolie) som man lindar runt magen först för att inte få gips på huden och lättare komma ur gipset när det har torkat. Johan klippte remsor av gipslindorna, doppade i vatten och satte remsorna på mig. Självklart skulle Julius kliva ur sängen och vara med och kladda... Johan fick lägga ner honom igen och gipset torkar snabbt (!) det torkade och blev därför lite knöligt på vissa ställen. När vi var klara och använt allt gips var det bara att försöka ta sig ur skalet, det låtsnade ganska enkelt.



Bröstena blev synd nog lite snea, kanske för att jag viftade en del med armarna och skulle vara med och hjälpa till. Annars är vi båda väldigt nöjda :) Härnäst ska jag finslipa lite på den så den blir slät och fin. Tänkte även lacka den så den inte smulas sönder. Sen får den nog en plats på väggen i sovrummet, annars kan man även ställa den på en byrå.

Ett fint konstverk som man aldrig ska glömma!

Bakdag

Idag på förmiddagen bakade jag och mamma tillsammans.

Bra att ha lite fikabröd innan bebisen kommer, så man har något att bjuda på när alla ska komma och titta på den nya lilla människan som har kommit till världen :)

Det blev "kubb", vanliga bullar och "choklad rutor".
Kubben står sig länge så den behöver man inte frysa in, väldigt bra då vi har en liten frys.




Premiärbad

Idag har Julius badar för första gången i år.
I sjön Burtjärn. Det var hyfsat varmt!

Han var lite feg i början. Tittade på alla andra barn som badade, sprang upp & ner ur sjön. Då började det släppa lite. Lekte med fötterna i vattnet. Sen ville han bara längre och längre ut i sjön. Kasta stenar i sjön. Ville att jag skulle hålla han i händerna och snurra runt han i vattnet. Till slut vägrade han kliva upp ur sjön...

Ville absolut inte åka hem!


Barntyger

Fick hem ett paket idag med sängkläder som jag beställt från denna hemsida.

Så mycket fina barntyger och sängkläder.

Köpte dessa denna gång som får pryda barnens sängar på gården
där det är lite gammeldags/lantlig stil.
En blå/vit och en röd/vit, 100% ekologisk bomull.



Älskar detta elefant-mönster som också finns, dock är det lite dyrare.





Vecka 37




Den magiska...

Förra veckan såg jag klart på Beverly Hills sista säsong.
Vet inte hur lång tid det har tagit att se alla säsongerna...hmm, säkert närmare 2 år (!).

Kanske dags att plocka fram den magiska, fina, bästa skokartongen ever!


Sommaravslutning

I eftermiddag var vi på församnlingsgården för sommaravslutning med kyrkis.
Sjöng i kyrkan, åt korv med bröd och glass.

Också lite uppvisningar...

Synd bara att det blev värsta regn- & åskvädret, så vi fick vara inomhus.


Äntligen!

Nu har jag gjort sista tentan på kursen...och godkänd blev jag!
Så skönt att äntligen ha sommarlov...eller vad man ska kalla det.

Nu är det bara att vila, njuta och invänta att bebisen ska vilja komma ut :)

Ikväll ska älsklingen och jag åka till Borlänge, en helkväll med restaurang & biobesök.


RSS 2.0