LCHF

Har kanske blivit lite mycket tjat om mat här den senaste tiden. Men kost intresserar mig
Eftersom vi aldrig har provat LCHF mat tidigare så ville jag ge det ett försök. Så vi har provat några recept denna vecka. En taco-gratäng. Den  gillade vi allihopa. Till och med Julle. Den var väldigt mumsig med philadelphia ost och créme fraiche i botten. Man kände sig mätt på ett bra sätt. Inte svullen mätt. Vi har också provat en ugnspannkaka. Den var mindre god. Julle vägrade äta. Till och med när vi öste på grädde uppe på (!). Den smakade mest ost. Men man blev väldigt mätt efter bara en liten bit. Har också provat ett LCHF bröd. "Ny Start" low carb, köpt på Coop. Johan tyckte det var gott. Jag tyckte det var extremt segt. Men man kände sig väldigt nyttig. Pålägg på det hade jag grönsaker, ost och avokado.

Det känns lite konstigt att äta såhär mycket grädde. Lite onyttigt känns det. Fast grädde är egentligen inget farligt för kroppen. Tvärtom. Men känns ändå lite fel :) Jag har alltid tänkt att om man tar bort all pasta, potatis och ris, då kommer man ju behöva äta dubbelt av allt annat. Så att man kommer få lov att äta 10st köttbullar istället för 5st för att kunna bli mätt...haha Och så är det alltså inte riktigt. Inte av den mat som vi nu har provat. Man blir verkligen MÄTT! Av FETT!

I fortsättningen kommer vi inte endast äta strikt LCHF, för jag älskar pasta ♥.
Men kanske 2-3ggr i veckan. För det är så spännande och kul att prova nya saker!

Kommentarer
Postat av: Patricia

Tack det var roligt att höra :)



Innan jag började plugga för 2½ år sedan så hade jag sparat ihop en del under åren jag jobbat och så hade min kille bostadsrätt som hade ökat rejält i värde efter renovering. Så tillsammans hade vi till kontantinsatsen, pantbrev, lagfart och en massa pengar till renovering. Dessutom blir det så mycket billigare när han kan göra mycket av jobbet själv, det går ju inte att komma ifrån :) Så nu 6 mån senare och efter omvärdering av huset inkl. alla pengar som vi lade ner av våra egna pengar för renoveringen så har vi lagt om lånen så att vi äger mer än 35% av huset och har helt kunnat plocka bort topplånet så att boendekostnaden ligger på samma nivå som för en hyrestrea ungefär.



Så bara man trixar & fixar lite med lån & renoveringar så går det :)



Såg huset du ville ha på notgården förresten, superfint ju!

2012-01-27 @ 14:40:32
URL: http://envilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0