Socionom

Tänkte berätta en sak.

Jag har länge velat jobba inom polisyrket och har sökt till polishögskolan men har inte lyckats bli antagen. Under tiden som jag har sökt har jag studerat rättspsykologi totalt 60 Hp också har jag ju som ni alla vet fått två underbara barn. Om jag aldrig lyckas komma in på polishögskolan har jag tänkt att min B-plan skulle vara att läsa till socionom. Eftersom man även då kan jobba inom polisyrket. Så i våras sökte jag till socionomprogrammet bara för att se om jag skulle komma in, och tänkte sedan tacka nej till min plats eftersom jag måste vara hemma med Livia. Jag sökte, fick en reservplats, och blev antagen. Jag mailade och skrev att jag var tvungen att tacka nej pga mammaledighet. Men så kom Johan och frågade om jag inte kunde få anstånd/uppskov och behålla min plats till nästa höst? Jag mailade igen och frågade samma sak. Man får bara anstånd om man har en bra orsak och mammaledighet är ju en väldigt bra orsak! Jag gjorde dock en liten miss och registrerade mig, vilket ledde till att jag istället fick söka om studieuppehåll. Samma sak där så är mammaledighet en väldigt bra orsak!

Så jag har fått studieuppehåll. Nästa höst ska jag börja plugga till socionom.
Det känns otroligt skönt att veta vad man ska göra om ett år, och att slippa gå omkring i ovisshet.

Kommentarer
Postat av: Terminalglasögon

Låter härligt det. Vet inte riktigt vad en socionom gör, ska kolla det på Wiki nu.. men hur gick det med polisyrket då? Förstår att du ska jobba som socionom inom polisen då kanske, men du struntar helt i att jobba som "riktig" polis?

2011-08-30 @ 17:56:37
URL: http://www.terminalglasogon.com/
Postat av: Linda

Svar: Socionom är en bred utbildning och man kan nästan jobba med vad som helst (socialkontor, rekrytering, kurator mm). Vad menar du med "riktig" polis? Polis är också väldigt brett, finns många inriktningar inom polisen också. Jag skulle inte vilja vara trafikpolis eller jaga fyllisar på nätterna. Helst skulle jag vilja jobba som utredare och gärningsmannaprofilering - som jag har läst mycket om i rättspsykologin.

2011-08-30 @ 18:27:08
URL: http://babylife.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0