fördomar

Var på öppna förskolan för ett tag sedan och en mamma frågade mig;

"Vad är det du ger henne"?
Samtidigt som hon sådär mystiskt rynkar pannan och låter otroligt allvarlig i rösten.

Livia är 3 månader och jag matade henne med en flaska. Vad svarar man på en sådan fråga?
Jag fick god lust att säga irriterat "Vad tror du jag ger henne? Fullkornsvälling eller kanske varm choklad"? Är det så himla konstigt idag att ge ens barn mjölkersättning att man ens måste ställa en sådan fråga? Och på ett sådant kränkade sätt!

Om jag kunde så skulle jag mer än gärna amma mina barn till minst 9 månaders ålder. Med Julius ammade jag heltid i 4 månader och sedan morgon & kväll till 6 månader. Jag mådde jätte dåligt när min mjölk inte räckte till längre för att han skulle bli mätt. Med Livia har jag precis slutat amma helt och det känns tråkigt men är lättare att aceptera denna gång. Eftersom båda mina barn alltid har sovit hela nätterna utan att ha vaknat och varit hungriga så har mjölkproduktionen minskat. Jag har inte velat väcka dom och tvingat dom att äta för min egen skull. Vilket jag tror är en stor faktor till att dom (framför allt Julius) fortfarande sover hela nätterna utan att vakna, dom har ju aldrig haft någon rutin på att vakna och äta på natten.

När vi lämnade öppna förskolan mådde jag nästan illa.
Kände mig kränkt och som om jag var världens sämsta mamma!

"Ersättning" svarar jag den andra mamman och försöker le lite.




Men självklart är amning det bästa alternativet om man kan välja!

Kommentarer
Postat av: Lina

Amning är inte det bästa alternativet om det inte fungerar tycker jag. Jag ammade bara Mindie i 6 veckor, jag slutade för att jag mådde dåligt av det och ingen annan anledning. Jag hoppas däremot att jag kan amma nästa bebis längre just för att jag har en helt annan inställning till det nu. Ditt barn blir mätt och glad oavsett om det får mat från ditt bröst eller ur flaskan =)

2011-10-04 @ 17:05:59
URL: http://nilssoncarolina.blogg.se/
Postat av: emelie

Jag tycker inte det finns nått bästa alternativ!

Kan man inte amma så kan man inte! Punkt!

Jag kunde inte amma med Thilde, men jag pumpade i 1 månad! Sen försvann min mjölk!

Med havanna kunde jag amma men hon sög sönder mig så valde att pumpa dock i 2-3 veckor bara sen vart det flaskan...



Så jag tycker verkligen inte att du ska ta åt dig!

OM den Mamman nu var så perfekt så låt hon vara det!

Man känner sitt barn bäst och gör som är bäst för dig och barnet <3

2011-10-04 @ 17:09:47
URL: http://emeliechristianthilde.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hahah, ja du skulle sagt d va varm choklad!

Ville bara säga att jag förstår dej helt i din reaktion till den korkade mamman. Kära nån.

Får du frågan nån mer gång, kom ihåg den varma chokladen! ;-)

2011-10-04 @ 19:13:17
Postat av: petra

filips kolik gick ju över när jag slutade amma så att ge flaska är det absolut bästa i mitt fall. o alldeles säkert i ditt fall med:)

2011-10-14 @ 17:12:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0