Lyxmiddag

Idag har jag gjort något som jag aldrig gjort förut. Lagat till en oxfilé.
Den blev gudomligt god. Följde ett recept som jag hittade på tasteline.
Helstekt oxfilé med svampsky och italiensk potatispuré.
Gjorde även ett vitlökssmör som jag klickade på köttet.



Köttet kommer från en ko i Avesta, så här kan vi minsann snacka närproducerat och ekologiskt!
Vi köpte 1/3 av en ko i höstas. Så mycket kött blev det. Tur att ens föräldrar har flera frysar som vi kan låna. Vi är sådana som mest äter köttfärs, av det kött som finns. Köttfärssås. Köttbullar. Köttfärsbiffar. Lasagne. Pajer och tacos gör vi ibland. Nu när vi har en massa olika köttbitar av denna ko måste vi ju lära oss att tillaga de olika delarna. Vi har bl.a rostbiff, ryggbiff, entrecóte, fransyska, märgpipa och en massa köttfärs. Spännande tycker jag. Kul att lära sig nya saker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0