Livet på BB...

I tisdags kväll kom en slempropp, med lite lite blod. Hade lite sammandragningar under natten, men inte så pass mycket att jag inte kunde sova. På morgonen kom det lite mer blod. Och fick kraftigare sammandragningar. Ringde till förlossningen och dom sa att vi skulle avvakta lite tills värkarna satte igång mer och blev mer intensiva.

Jag tyckte dock att det gjorde väldigt ont och kunde knappt vara uppe och gå. Vi tog tid under morgonen och det var ca 5 min emellan värkarna. Vi åt frukost, packade en väska till Julius som skulle till mormor & morfar och sen duschade jag innan vi åkte.

Kom till förlossningen ca 11.00 på onsdag förmiddag. Dom kopplade CTG-kurva som visade att jag hade sammandragningar med 7-8 min emellan. Jag var öppen 3-4 cm. Bebisen var inte fixerad (behöver dock inte vara det). Dom tyckte vi skulle åka ner på stan, äta lunch och promenera lite och sedan fick vi komma tillbaka senare på eftermiddagen.

Jag hade jätte svårt för att gå på stan, fick värkar hela tiden kändes det som och fick stanna för att låta värkarna gå över. Åt lunch på Åhléns i Falun. Inte det lättaste...fick sleva i mig maten mellan värkarna. Åkte tillbaka till förlossningen direkt efter att vi ätit.

CTG-kurva kopplas igen och då visar det på 11 min mellan värkarna...WTH!
Dom tyckte att jag skulle vara uppe och röra mig, men jag kunde verkligen inte det, gjorde så himla ont!

Vid 17-tiden har jag värkar med 5-7 min mellanrum, men är fortfarande bara öppen 3-4 cm...WTF igen!!
Jag hade så jäkla ont, dom påstod att det bara var förvärkar och började fundera på att ge mig brikanyl så att jag skulle kunna vila under natten, men fick aldrig det.

Vid 20-tiden bad jag att få lustgas, värkarna blev kraftigare och mer intensiva. Jag är nu öppen 8cm! Yeay...vilken racerfart det blev helt plötsligt! Barnmorskan blev väldigt förvånad och satte genast igång att förbereda för en förlossning.

Vid 21.30 tar dom hål så att fostervattnet kommer. Har starka krystvärkar.

Klockan 21.41 den 6 juli föddes våran älskade Livia.
Vikt: 3520 gram
Längd: 50 cm



Hon fick komma direkt till pappa för att barnmorskan var tvungen att ta hand om mig. Jag hade jätte ont i underlivet, sprack lite även denna gång (0,5cm) och troligtvis på samma ställe som förra gången. Jag var väldigt öm och var tvungen att ta lustgas för att kunna krysta ut moderkakan och medan hon sydde 3 stygn.

När Livia sedan får komma till mig börjar hon suga med rätt sugteknik på en gång.
Vid 01.00-tiden får vi flytta till BB-avdelningen. Hamnar i en tom sal, så Johan får sova kvar med oss på en madrass på golvet. Livia sov hela natten, men jag sprang på toaletten för att försöka få igång kroppen så snabbt som möjligt.



På torsdag morgon får vi flytta till en annan sal där 2 andra mammor är med sina skrikande barn. De båda bebisarna var verkligen otröstliga (!) dom skrek konstant! Livia bara sov och sov...undrade nästan om hon var hörselskadad. Jag kunde inte sova nånting pga allt skrik. Och dom där sängarna...man får ju liggsår efter 5 min och måste byta ställning, fattar inte hur folk pallar med att frivilligt stanna kvar på BB längre än nödvändigt. När jag hade fött Julius åkte vi hem dagen efter. Denna gång åkte vi hem 2 dagar efter när amningen kommit igång ordentligt. Jag var så trött, hade nog inte sovit mer än 2 timmar på 3 dygn.



På fredagen vid 14-tiden kom Johan och Julius och hämtade oss. Jag saknade Julius jätte mycket, och han blev så glad att se mig och även våran lilla bebis. Han är verkligen en stolt storebror och ska pussa på henne hela tiden :) Han ger henne sin napp och snuttefilt. Ska titta på medan jag byter hennes blöja och ammar henne. Han är så snäll!



Älskar våran lilla fina familj!

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Wow! Blir helt tårögd när jag läser det här. :) Hon är verkligen helt underbart söt och Julius då, vilken storebror. :)

Längtar efter att få träffa er! Kramar!

2011-07-09 @ 22:15:39
URL: http://lollolovisa.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Förresten! Rubriken "Livet på BB" är ju som TV-programmet. Det satt jag och kollade på kvällen Livia föddes. När dom höll på och krysta måste ha varit samtidigt som dig. :)

2011-07-09 @ 22:17:43
URL: http://lollolovisa.blogg.se/
Postat av: Elin

Grattis igen till er fina lilla tjej! Jag min nöt glömde ju att fråga såna saker som namn, vikt mm:) såå lik sin pappa på första bilden och Julius ser ju måttligt stolt ut:D

Nu längtar jag efter våran skrutt oxå!!



2011-07-09 @ 22:18:02
URL: http://theaelinkristoffer.blogg.se/
Postat av: Lina

Så söt hon är och vad roligt att han är med och vill hjälpa till Julius =) Skönt att förlossningen satte igång av sig själv och det verkar ju gått bra denna gången ändå =)Stort grattis till er!

2011-07-10 @ 10:02:52
URL: http://nilssoncarolina.blogg.se/
Postat av: Mathilda

ÅÅ hon är ju helt underbart söt ju den lilla fisen :)

Jag kommer hem i helgen och då måste jag bara träffa henne :)

Julius ser riktigt stolt ut som du säger, sötaste lilla grisen :)

Hoppas allt är bra med dig också, duktig mamma du är kussen ;)

PUSSÅKRAM

2011-07-11 @ 12:46:20
URL: http://studenttorsten.blogg.se/
Postat av: Emelie

Åh stort grattis till er :)

All lycka till er! Antar att vi kommer

Ses på Villgott någonting :)



2011-07-15 @ 16:05:46
URL: http://emeliechristianthilde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0